Cori Spezzati

Veneza

Participantes
Deixe o mouse sobre os intervalos para saber os nomes e anos específicos.

Autores — séculos XVI e XVII

Teóricos, compositores, intérpretes, acadêmicos

Teóricos do Cori Spezzati — Século XVI

1555 — Nicola Vicentino: L'antica musica ridotta alla moderna prattica (Roma)

1558 — Gioseffo Zarlino: L'Institutioni Harmoniche (Venezia)

1562 — Gioseffo Zarlino: L'Institutione Harmoniche (Venezia)

1573 — Gioseffo Zarlino: L'Institutione Harmoniche (Venezia)

1589 — Gioseffo Zarlino: L'Institutione Harmoniche (Venezia)

"Sometimes there sung sixteene or twenty men together, having their master or moderator to keepe them in order; and when they sung, the instrumental musitians played also. Sometimes sixteene played together on their instruments, ten Sagbuts, four Cornets, and two Violdegambaees of an extraordinary greatness; sometimes tenne, sixe Sagbuts and foure Cornets; sometimes two, a Cornet and a treble violl. Of those treble viols I heard severall there, whereof each was so good, especially one that I observed above the rest, that I never heard the like before. Those that played upon the treble viols, sung and played together, and sometimes, two singular fellowes played together upon Theorboes, to which they sung also, who yeelded admirable sweet musicke, but so still they could scarce be heard but by those that were very neare them… At every time that every severall musicke played, the Organs, whereof there are seven faire paire in that room, standing al in a rowe together, plaied with them…"

Thomas Coryat"Crudities" — describing a performance at the Scuola di San Rocco on the Feast of San Rocco, 16 August 1608

Ver listagem das peças incluídas no gráfico

Textos posteriores com espaço representacional

1602 — Ludovico Grossi da Viadana: Cento concerti con il basso continuo (Venezia)

1612 — Ignazio Donati: Sacri Concertus (Venezia)

1615-19 — Michael Praetorius: Syntagma Musicum (Wittenberg & Wolfenbüttel)

Obras posteriores com espaço representacional

1607 — Claudio Monteverdi: L'Orfeo - Acto V: 'Questi i campi di Tracia' (Mantua)

1624 — Samuel Scheidt: Tabulatura Nova (Hamburg)

1725 — Antonio Vivaldi: Il Cimento Dell'Armonia e Dell'Invenzione (Venezia)

Ferramentas de Análise

Contexto harmônico, localização, recepção, texto
Menção mais que honrosa
Carl G.A.V. von Winterfeld (Alemanha 1784-1852) publicou em 1834 o primeiro livro sobre Giovanni Gabrieli.
Winterfeld foi o único estudioso do Cori Spezzati no século XIX.
Ele não foi incluso no gráfico por se tratar de um ponto fora da curva, que pressionaria os estudos mais recentes em uma faixa menor de visualização.
Licença Creative Commons
Holokinesis.net, por Renato Borges, é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilharIgual 3.0 Não Adaptada.
Permissões além do escopo dessa licença podem estar disponíveis em http://holokinesis.net.
Sitemap